Dopiero 2020, ale co to ma być? o.O
https://www.roadandtrack.com/motorsports/a10031999/lmp1-2020-regulations/
------------------------------------------------------------------------------
CytatOficjalny kalendarz (aktualizowany):
19 marca: Sebring - 1000 mil (8 godzin)
4 kwietnia: Portimao - 8 godzin
26-27 kwietnia: Spa-Francorchamps - Prolog
1 maja: Spa-Francorchamps - 6 godzin
12-13 czerwca: Le Mans - 24 godziny
13 czerwca: Portimao - 8 godzin
18 lipca: Monza - 6 godzin
21-22 sierpnia: Le Mans - 24 godziny
26 września: Fuji - 6 godzin
30 października: Bahrajn - 6 godzin
6 listopada: Bahrajn - 8 godzin
20 listopada: Bahrajn - 8 godzin
CytatOficjalny kalendarz sezonu 2020-2021 - sezon w takiej formie został anulowany
1. 05 September 2020 - 6 Hours of Silverstone (Great Britain)
2. 04 October 2020 - 6 Hours of Monza (Italy)
3. 01 November 2020 - 6 Hours of Fuji (Japan)
4. 05 December 2020 - 8 Hours of Bahrain (Bahrain)
5. 06 February 2021 - 6 Hours of Kyalami (South Africa)
6. 19 March 2021 - 1000 Miles of Sebring (8 hours) USA)
7. 24 April 2021 - TOTAL 6 Hours of Spa-Francorchamps (Belgium)
8. 12-13 June 2021 - 24 Hours of Le Mans (France)
Taki kierunek był w sumie do przewidzenia... co ciekawe jednocześnie bronią się przed samochodami całkowicie elektrycznymi.
Wieści na oficjalnej stronie: https://fiawec.com/en/news/2020-lmp1-hybrid-regulations-announced/5198
Najważniejsze zmiany, w skrócie:
- szybkie ładowanie baterii na postojach rodem z samochodów drogowych
- pierwszy kilometr po tankowaniu musi zostać pokonany wyłącznie w trybie elektrycznym
- linia mety musi zostać pokonana wyłącznie w trybie elektrycznych (szczegóły do ustalenia)
- dwa systemy odzyskiwania energii będą nadal ograniczone do 8MJ
- dozwolone będą ruchome elementy aerodynamiczne z przodu i z tyłu
- dozwolone będą różnego typu biopaliwa
- dozwolone będą nowe silniki, na przykład wodorowe
- pakiety nadwoziowe zostaną ograniczone do jednego (obecnie 2)
- cięcia kosztów: mniej czasu na tunel aero, jeden samochód na dwa lata, ograniczenie załogi do 50 osób (dziś 65), ograniczenie elementów układu napędowego
- przepisy przygotowywane są z myślą o utrzymaniu przez co najmniej 4 sezony, do roku 2023 włącznie
Szybkie ładowanie całkiem spoko, skoro samochód i tak musi się zatrzymywać, żeby zatankować paliwo.
Aktywna aerodynamika zamiast kilku zestawów - czy to naprawdę obniży koszty?
Oprócz aktywnej aerodynamiki w sumie nie widzę, w jaki sposób LMP1 miałyby być coraz szybsze.
Biopaliwa ani silniki wodorowe to już chyba strefa żartów
Wspominanie o wodorze wygląda bardziej jak zaproszenie do Garażu 56, jak na przykład dla przygotowywanego od kilku lat Green GT H2, niż cokolwiek realnego w regularnej ostawie LMP1. Koszty zmniejszą się chyba tylko w wyniku mniejszej załogi czy godzin na tunel aerodynamiczny - poza tym takie Porsche czy Toyota mogą chyba wydać ile chcą. Myślę, że aktywna aerodynamika może dużo zmienić, szczególnie jeśli zaczną się jakieś innowacje, jak na przykład miało to miejsce w Huracanie Performante.
Wbrew pozorom aktywna aerodynamika znacząco obniży koszty. Wystarczy zbudować proste w kształcie skrzydło z przodu (z przodu nie będzie już dyfuzora) i z tyłu, które dostosowuje się do warunków na torze.
Sytuacja, którą mamy obecnie, albo którą mieliśmy do tej pory faworyzowała zespoły fabryczne. Przyczyną był ogromny koszt skonstruowania dwóch pakietów aerodynamicznych. Trzeba pamiętać, że pakiet tzw. niskich oporów (używany w Le Mans) nie oznacza wcale, że on nie generuje wcale docisku. Żeby połączyć te dwa sprzeczne cele, trzeba się nieźle nagimnastykować. A do tego mamy drugi zestaw z dużym dociskiem, w którym problem jest podobny. Wszystko oddzielnie do zaprojektowania i przebadania.
Prywatnych zespołów często nie było stać na taką awangardę. Zastosowanie aerodynamiki aktywnej pozwoli trochę uprościć budowę aut.
W ogóle luzowanie regulaminu to dobry pomysł. Dobrym przykładem tego, że pójście w drugą stronę jest złym rozwiązaniem jest obecny regulamin F1 i wprowadzenie 10 lat temu ograniczeń w kształcie tylnego skrzydła w klasie LMP1 (żeby zmniejszyć docisk, a przez to zwolnić maszyny na większości torów). Audi i Honda wtopiły mnóstwo kasy w opracowanie "łabędziej szyi", czyli mocowania tylnego skrzydła od góry. Straty związane z dociskiem i tak zniwelowano, ale ile pieniędzy na to poszło...
Dziś mamy przykład F1. Wozy są niemal identyczne, a każda zmiana drobnego elementu w bocznej sekcji czy przednim skrzydle dające 0,001 s na okrążeniu kosztuje krocie, bo konstruktorzy muszą szukać obszarów do zmiany, których nie zablokował jeszcze regulamin. W rezultacie mamy puchar F1, gdzie każde auto jest takie samo. Dlatego nie oglądam tych wyścigów. A kto pamięta jeszcze 10-cylindrowca Peugeota z lat 90., albo V12 Ferrari z tego okresu? Można było ścigać się różnymi autami? Można.
Zmian w LMP1 ciąg dalszy: czyżby szykowało się coś podobnego do GT1 z końca lat dziewięćdziesiątych, maszyny czysto torowe, technologicznie zaawansowane, łączące się z autami produkowanymi seryjnie? Lista producentów, którzy uczestniczą w układaniu nowych przepisów z FIA i ACO jest bardzo ciekawa (nie znaczy to jednak jeszcze, że wystartują): Toyota, McLaren, Ferrari, Aston Martin, Ford i Porsche w roli obserwatora...
https://www.motorsport.com/wec/news/ferrari-at-negotiating-table-for-2020-21-lmp1-regs-1035091/
https://www.motorsport.com/lemans/news/mclaren-brown-lmp1-rules-compelling-1037445/
Zmiana przepisów na sezon 2020/21 coraz bliższa:
https://www.fia.com/news/fia-announces-world-motor-sport-council-decisions-10
- budżet zespołów topowej klasy zostanie ograniczony do 1/4 obecnych LMP1
- marki bazujące na koncepcie hipersamochodów będą miały swobodę konstrukcji
- organizatorzy będą zachęcać do startów kierowców płci żeńskiej
- detale poznamy w tygodniu tegorcznego 24h Le Mans
Więcej na temat nowych regulacji: https://www.fiawec.com/en/news/2020-2024-revolutionary-regulations/6000
- nowa topowa klasa prototypów na lata 2020-2024 dla hybryd i spalinówek
- nazwa klasy zostanie wyłoniona na drodze publicznego głosowania (Super Sportscar, GTPrototype, Le Mans Supercars, Le Mans Hypercars)
- wygląd nawiązujący do drogowych super samochodów, konceptów, aero na drugim miejscu
- na szczycie hybrydy, KERS, 4WD i tak dalej
- docelowo 3:20 na okrążeniu Le Mans
- obniżone koszty do 1/4 obecnych prototypów
- brak ograniczeń w doborze silnika
- regulacja osiągów poprzez limity spalania
https://www.youtube.com/watch?v=9dt3FXM4kws
Aston Martin potwierdza swoje duże zainteresowanie przyszłą zmianą przepisów WEC i Le Mans, w które miałby wpasować się jego przyszły model, wywodzący się z Valkyrie. Na razie marka jeszcze niczego nie obiecuje i czeka na ostateczny kształt przepisów.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/aston-martins-son-valkyrie-hypercar-set-le-mans
Zmianą przepisów i nową klasą zainteresowany jest między innymi... Koenigsegg.
https://www.topgear.com/car-news/pebble-beach-2018/koenigsegg-considering-le-mans-entry-2020
Specyfikacja nowej klasy hipersamochodów na sezon 2020/21 ma zostać zatwierdzona przed końcem tego roku. A tymczasem prace trwają:
- koszty przygotowania aut mają być jeszcze bardziej ograniczone
- ograniczenie elementów aero
- jak największe podobieństwo do modeli produkowanych seryjnie
- maszyny mają bazować na węglowych kadłubach
- maszyny nie będą bazować na autach produkcyjnych
- system hybrydowy pracować ma tylko na przedniej osi
- ograniczenie mocy silnika spalinowego do 520 kW (707 KM)
- ograniczenie mocy silnika elektrycznego do 200 kW (272 KM)
- dowolna architektura silników spalinowych
- system hybrydowy dostępny dla zespołów prywatnych
- regulacja osiągów przez BoP/EoT oraz zużycie paliwa do określonych zakresów
- czasy okrążeń będą nieco gorsze od hybrydowych LMP1
- przepisy mają obowiązywać przez 5 lat
- jeden dostawca ogumienia
- ograniczenie sesji testowych i dostępu do samochodów między wyścigami
- limity na liczbę wykorzystanych silników i systemów ERS
- ograniczenie przestrzeni i załogi pit stopów
- nazwę nowej klasy wyłoni publiczna ankieta na początku przyszłego roku
https://www.dailysportscar.com/2018/10/17/2020-hypercar-regulations-step-up-a-gear.html
Najważniejsze fakty na temat nowej klasy: https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2018/fia-wec/fia-wec-regulations-2020.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=v0ErI4PlICI
https://www.youtube.com/watch?v=oVIu1-joxkU
https://www.youtube.com/watch?v=aopwXyhZZXc
https://www.youtube.com/watch?v=8FaRxQA_nyI
Trwa dostrajanie nowych przepisów: przyszła, topowa klasa ma być już nie tylko prototypami przypominającymi z wyglądu samochody torowe. Dopuszczone będą również ścigacze wywodzące się wprost z samochodów produkowanych seryjnie!
https://www.fia.com/news/fia-announces-world-motor-sport-council-decisions-13
Expansion of the 2020 LMP Technical Regulations concept to allow a "Hypercar" developed from the road cars sold by the manufacturers to enter, while preserving the previously-approved regulatory format. This expansion is designed to enable additional manufacturers to enter the championship.
Kolejna marka zainteresowana nowymi przepisami i powrotem do Le Mans: Mazda.
https://www.thedrive.com/accelerator/26986/mazda-ceo-team-joest-must-win-imsa-championship-before-thinking-about-le-mans
To się naprawdę dobrze zapowiada - oby było jak najwięcej producentów!
Sezon 20/21 coraz bliżej, a ciągle nie nie wiadomo jak tak naprawdę będzie wyglądał. Swoje zainteresowanie klasą hipersamochodów potwierdził na razie tylko ByKolles i Glickenhaus, wobec czego Toyota taką rywalizacją nie jest zainteresowana. A na drugim planie wracają rozmowy o klasie GTE Plus, która miałaby zastąpić LMP1 i obejmować producentów obecnych GTE i GT3 z maszynami bazującymi na modelach drogowych z modą o jakieś 200 KM większą od obecnych GTE, rozbudowaną aerodynamiką i tak dalej. Kolejne spotkanie na temat przyszłości WEC między organizatorami i producentami ma odbyć się już 16 maja.
https://sportscar365.com/lemans/wec/toyota-frustrated-by-lack-of-hypercar-rules-action/
https://sportscar365.com/lemans/wec/gte-plus-concept-resurfaces-possible-hypercar-replacement/
Źle się dzieje w WEC.
Nowa klasa, zastępująca LMP1 potwierdzona na sezon 2020/21:
https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2019/24-heures-du-mans/press/june/aco-press-conference.pdf
- wybór między prototypami w duchu hipersamochodów, a ścigaczami bazującymi na hipersamochodach powstałych w co najmniej 20 egzemplarzach drogowych w ciągu dwóch lat
- masa 1100 kilogramów
- moc całkowita do 550 kW (750 KM)
- maksymalnie 200 kW (270 KM) z opcjonalnego systemu hybrydowego
- średni czas okrążenia Le Mans w warunkach wyścigowych to 3:30
- dowolna konstrukcja karoserii i podłogi
- Balance of Performance podobne do obecnego GTE Pro
https://www.youtube.com/watch?v=iMJytS2DvrM
Oprócz SCG, które deklarowało się wcześniej udział w grupie hipersamochodów po ogłoszeniu wejścia nowych przepisów w życie potwierdził Aston Martin oraz Toyota:
https://media.astonmartin.com/?p=46707
https://toyotagazooracing.com/release/2019/wec/0614-01.html
Koenigsegg po ogłoszeniu regulacji nadal wyraża zainteresowanie nową klasą hipersamochodów, ale na razie nie można mówić o żadnych konkretach - cała sytuacja wymaga jeszcze szczegółowej oceny.
https://www.roadandtrack.com/motorsports/a28114909/koenigsegg-seriously-wants-to-race-at-le-mans/
Dobrze, że już dobrze i hypercary nadciągają w konkretnej liczbie i od konkretnych konkurentów. Ale dlaczego nikt nic nie mówi o LMP2? Przecież te 3:30 dla hypercarów jasno wskazuje, że LMP2 będą praktycznie na tym samym poziomie, a najszybsze LMP2 będą nawet dużo szybsze. Jak zmierzają to rozwiązać, o ile w ogóle jakieś zmiany się szykują?
O ile nie zrobią jakiegoś morderczego BoP, to hypercary prawdopodobnie będą szybsze od oczekiwań.
https://www.youtube.com/watch?v=0LsSg_Sv1Pw
Nową klasą zainteresowane jest również Lamborghini. Co wyjdzie z tego zainteresowania? Odpowiedź możemy poznać jeszcze w tym roku.
https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/lamborghini-considers-2021-le-mans-entry
Gordon Murray prowadzi rozmowy na temat możliwości pojawienia się IGM T.50 (https://autogen.pl/forum/index.php/topic,8371.0.html) w nowej klasie Hipersamochodów i startu w Le Mans!
https://www.motorsportmagazine.com/news/sports-cars/gordon-murray-eyes-le-mans-return-mclaren-f1-successor
(https://i.postimg.cc/GBcRYLQ0/img001.jpg) (https://postimg.cc/GBcRYLQ0) (https://i.postimg.cc/Z9VSxG7W/img002.jpg) (https://postimg.cc/Z9VSxG7W)
Mam coraz większe obawy w związku z tą nadchodzącą klasą - jeśli T50 ma mieć cokolwiek wspólnego z tym rysunkiem powyżej, to FIA będzie musiała narzucić absurdalny BoP, żeby zrównoważyć osiągi klasycznej architektury supersamochodów z tym, co robi Aston i Toyota.
W takim razie równie dobrze do klasy mógłby dołączyć dosłownie każdy inny producent z samochodami z silnikiem w środku.
Nowe regulacje na sezon 2020-2021 zostały wczoraj ratyfikowane przez Światową Radę Sportów Motorowych FIA. Jednocześnie przepisy dostrojono tak, aby obniżyć koszty nowej klasy oraz obniżyć osiągi prototypów LMP2 (przede wszystkim moc silnika, bez zmian w konstrukcji podwozia), których żywot w obecnej formie przedłużono do roku 2022 włącznie.
https://www.fiawec.com/en/news/fia-world-motor-sport-council-ratify-wec-2020-2021-regulations/6501
https://www.fia.com/news/fia-announces-world-motor-sport-council-decisions-15
Niezły bałagan się robi w WEC. Peugeot ogłosił chęć wejścia do WEC, a z kolei włodarze tej serii rozmawiają z IMSA na temat wspólnej kategorii. Najpierw nabijali się z IMSA, a teraz faja zmiękła jak się okazało, że zainteresowanie kategorią Hypercarów wcale nie jest takie duże jak początkowo się zdawało.
Nowa klasa hipersamochodów będzie nazywać się... Le Mans Hypercar (LMH)! Przy okazji ogłoszono również, że LMP2 zostanie ograniczone o 30 kW (według zamierzeń nowa klasa ma być nieco wolniejsza od dzisiejszego LMP1, więc trzeba było też przytemperować LMP2).
https://www.fiawec.com/en/news/le-mans-hypercar-endurance-racings-new-premier-league/6566
Wśród marek, które trzymają rękę na pulsie i myślą o klasie Le Mans Hypercar znajduje się również Brabham, który jakiś czas temu ogłosił, że wejdzie do grupy GTE. Możliwe, że od razu pójdą w LMH.
https://sportscar365.com/lemans/wec/brabham-considering-hypercar-despite-initial-gte-plans/
Oto wstępny kalendarz sezonu 2020/2021. Nowości: Monza oraz Kyalami!
1. 5 września: 6h Silverstone
2. 4 października: 6h Monza
3. 1 listopada: 6h Fuji
4. 5 grudnia: 8h Bahrain
5. 6 lutego 6h Kyalami
6. 19 marca: 8h Sebring
7. 24 kwietnia: 6h Spa-Francorchamps
8. 12-13 czerwca: 24h Le Mans
(https://s7d5.turboimg.net/t1/47084093_WEC_2019_calendar-season-9.jpg) (https://www.turboimagehost.com/p/47084093/WEC_2019_calendar-season-9.jpg.html)
I na deser dokładna specyfikacja LMH: https://www.fia.com/file/113932/download/30210
Z ciekawostek: dopuszczone będą silniki Wankla.
Aston Martin zatrzymuje swój program LMH z modelem Valkyrie: maszyny nie zobaczymy w przyszłym sezonie w WEC, ani w przyszłym roku w Le Mans. Organizatorzy WEC ubolewają nad tą sytuacją, ale mają nadzieję, że Valkyrie ostatecznie pojawi się na torze. Plany odnośnie klas LMH oraz LMDh nie ulegają zmianie.
https://www.fiawec.com/en/news/statement-in-response-to-aston-martin-release-on-valkyrie-race-programme/6637
https://media.astonmartin.com/aston-martin-to-re-evaluate-hypercar-race-programme/
Opublikowano zaktualizowany kalendarz sezonu 2019-2020, który kończy się na 8-godzinnym Bahrajnie dopiero pod koniec listopada. Oznacza to, że sezonu 2020-2021 jako takiego nie będzie: z oryginalnego kalendarza znika Silversone, Monza, Fuji i Bahrajn, które miały tworzyć pierwszą połowę sezonu. Sezon 2021 w nieokreślonej jeszcze formie wystartuje najwcześniej w marcu przyszłego roku.
https://www.fiawec.com/en/news/fia-world-endurance-championship-announces-revised-season-8-calendar/6681
Nowy, wstępny rozkład jazdy sezonu 2021, który wraca do starego formatu. Monza zostaje, ale zniknęło Kyalami:
https://www.fiawec.com/en/news/2021-fia-wec-provisional-calendar-revealed/6859
19 marca: Sebring
1 maja: Spa-Francorchamps
12-13 czerwca: Le Mans
18 lipca: Monza
26 września: Fuji
20 listopada: Bahrajn
W sezonie 2021 do World Endurance Championship w pełnym wymiarze dołączy Juan Pablo Montoya. Kolumbijczyk poprowadzi maszynę klasy LMP2 zespołu DragonSpeed.
https://www.fiawec.com/en/news/dragonspeed-to-submit-2021-wec-entry-with-montoya/6921
Do WEC w pełnym wymiarze wchodzi polskie Inter Europol Competition, które można było zobaczyć w ubiegłym roku w Le Mans! Zespół wystartuje w grupie LMP2.
https://intereuropolcompetition.eu/en/proud-to-present-the-wec-2021-driver-line-up/
https://www.fiawec.com/en/news/inter-europol-competition-confirms-2021-line-up-castroneves-set-to-race-at-sebring/6949
Nasz artykuł na temat LMH oraz LMDh: LMH kontra LMDh (https://autogen.pl/art-86-lmh-kontra-lmdh.html).
https://www.youtube.com/watch?v=01eWObrfgLk
Lista startowa dziewiątego sezonu WEC:
https://www.fiawec.com/assets/ressources/TV_DISTRIBUTION/2021_FIA%20WEC%20Entry%20List.pdf
https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2021/24-heures-du-mans/presse/dossier-presse-hypercar-EN.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=E2JojUvSQR4
Nowy sezon nie rozpocznie się od Sebring w marcu. Wyścig WEC w takim terminie i miejscu nie będzie możliwy ze względu na ograniczenia związane z epidemią koronawirusa. Sezon ma rozpocząć się od Algarve International Circuit w Portimao w Portugalii: 8-godzinny wyścig zaplanowano na weekend 2-4 kwietnia.
https://www.fiawec.com/en/news/portimao-to-replace-sebring-for-2021-fia-wec-season-opener/6963
Zmiana ta oznacza, że w pierwszej rundzie zobaczymy SCG (wcześniej zespół informował, że nie pojawi się w Sebring i zadebiutuje w maju na Spa-Francorchamps).
http://www.dailysportscar.com/2021/01/22/glickenhaus-confirm-debut-at-8-hours-of-portimao.html
Swoich kierowców LMP1 ogłosiło niedawno Alpine. To m.in. Nicolas Lapierre, który kilka lat temu jeździł w LMP1 dla Toyoty, a ostatnie sezony spędził w LMP2.
https://www.fiawec.com/en/news/alpine-elf-matmut-announces-2021-driver-line-up/6967
Znamy już również kierowców maszyn LMH od SCG. Wśród siódemki znajduje się m.in. Gustavo Menezes, który w ostatnich latach jeździł w LMP1 dla Rebelliona, Romain Dumas, który jeździł w LMP1 przez dziesięć lat dla Porsche, Audi i Pescarolo, Olivier Pla, który w ostatnich latach jeździł dla Forda i Ferrari w GTE oraz Richard Westbrook, który w GTE jeździł dla Forda i Aston Martina.
https://www.fiawec.com/en/news/glickenhaus-racing-confirms-drivers-for-2021-wec-campaign/6972
Z powodu ograniczeń związanych z koronawirusem dwie pierwsze rundy nowego sezonu WEC odbędą się bez udziału kibiców. W pierwszej rundzie zobaczymy m.in. Corvette Racing, a SCG po pokrzyżowaniu planów przez kolejne ograniczenia związane z epidemią zadebiutuje jednak w drugiej rundzie na Spa-Francorchamps.
https://www.fiawec.com/en/news/corvette-racing-to-compete-at-fia-wec-season-opener/6986
https://www.fiawec.com/en/news/portimao-and-spa-wec-rounds-to-be-held-behind-closed-doors/6985
Lista startowa na 8 godzin Portimao:
https://storage.googleapis.com/fiawec-prod/assets/ressources/Entry_List/2020/FIAWEC2021_8_Hours_of_Portimao_provisional_entry_list_26021.pdf
Tegoroczne 24h Le Mans zostało przesunięte na 21-22 sierpnia.
https://www.24h-lemans.com/en/news/the-24-hours-of-le-mans-postponed-to-21-22-august-2021-54867
https://www.fiawec.com/en/news/the-24-hours-of-le-mans-postponed-to-21-22-august-2021/6989
Kolejna zmiana w kalendarzu: pierwszą rundą i miejscem na prolog zostaje majowe Spa-Francorchamps, a runda na Portimao zostaje przesunięta z kwietnia na połowię czerwca na termin, w którym oryginalnie było zaplanowane Le Mans.
https://www.fiawec.com/en/news/portimao-shifted-to-june-spa-francorchamps-set-to-host-fia-wec-season-opener/6990
(https://s8d4.turboimg.net/t1/63959895_1.jpg) (https://www.turboimagehost.com/p/63959895/1.jpg.html)
Corvette Racing planuje w tym roku nie tylko występ na Le Mans. Amerykański zespół wystartuje również na Spa-Francorchamps.
https://www.fiawec.com/en/news/corvette-racing-to-compete-at-fia-wec-season-opener-1/6996
https://www.youtube.com/watch?v=-0dWr270otw
Zgodnie z zapowiedziami ograniczono osiągi LMP2, aby oddalić je od nowych LMH, odpowiednio spowolnić i zmniejszyć koszty użytkowania:
https://www.fiawec.com/en/news/lmp2-performance-level-refined/7005
- moc silników ograniczona z 450 do 400 kW (612/544 KM)
- minimalna masa zwiększona z 930 do 950 kilogramów
- jeden pakiet aerodynamiczny
- ogumienie Goodyear w dotychczas używanej specyfikacji
Lista startowa na majowe 6h Spa-Francorchamps: trzy zespoły w grupie Hypercar, pięć GTE Pro, czternaście w LMP2 (w tym polskie Inter Europol Competition) oraz trzynaście w GTE Am.
https://press.fiawec.com/assets/fileuploads/60/79/607971ea06750.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=0kvKo_ipnEQ
https://www.youtube.com/watch?v=fdWcrxZGh1w
Po pierwszym dniu testów w prologu na Spa-Francorchamps najszybsze były... prototypy LMP2, podczas gdy Hypercary trzymały się na drugim planie i jeszcze nie znamy ich prawdziwego tempa. Pełne wyniki wszystkich sesji jak zwykle na: http://fiawec.alkamelsystems.com
(https://s8d1.turboimg.net/t1/65263848_1.png) (https://www.turboimagehost.com/p/65263848/1.png.html) (https://s8d1.turboimg.net/t1/65263849_2.png) (https://www.turboimagehost.com/p/65263849/2.png.html)
Drugi dzień prologu za nami: Hypercary wypadły lepiej, ale ciągle mieszają się z LMP2. Spa-Francorchamps nie wybaczało błędów: w trakcie testów rozbiło się kilka GT i prototypów.
(https://s8d7.turboimg.net/t1/65270579_1.jpg) (https://www.turboimagehost.com/p/65270579/1.jpg.html) (https://s8d7.turboimg.net/t1/65270580_2.jpg) (https://www.turboimagehost.com/p/65270580/2.jpg.html)
(https://i.postimg.cc/mtSj75pG/crashes-1.jpg) (https://postimg.cc/mtSj75pG) (https://i.postimg.cc/dhtB6jgZ/crashes-2.jpg) (https://postimg.cc/dhtB6jgZ) (https://i.postimg.cc/FYWxBJQW/crashes-3.jpg) (https://postimg.cc/FYWxBJQW)
(https://i.postimg.cc/YGgf0nLZ/crashes-4.jpg) (https://postimg.cc/YGgf0nLZ) (https://i.postimg.cc/kV2y3XJn/crashes-5.jpg) (https://postimg.cc/kV2y3XJn) (https://i.postimg.cc/06h08Rj7/crashes-6.jpg) (https://postimg.cc/06h08Rj7)
No to przykra niespodzianka, ale w sumie można się było tego spodziewać. Wydaje się, że Hypercary póki co zabiła przede wszystkim masa, ale nie można też wykluczyć, że Toyota i Alpine nie pokazały jeszcze realnych możliwości z powodu innych problemów, które mieli po drodze. A wszystkim LMP2 wbrew zamierzeniom pomógł pewnie też pakiet aerodynamiczny, choć i tak były kilka sekund wolniejsze od zeszłego roku. Oby tylko nie skończyło się na kolejnych ograniczeniach dla LMP2, bo to by już było bardziej smutne, niż śmieszne. Nowa klasa, nowe problemy... czyli w sumie nic nowego - spodziewam się prędzej zmian w BoP dla Hypercarów.
Pytania i odpowiedzi z przedstawicielami ACO i FIA po prologu: dodatkowe zmiany w BoP na tym etapie nie są planowne, zarówno jeśli chodzi o Hypercary jak i LMP2. Na razie nie można też mówić o zmianach BoP zupełnie nowej klasy, która jeszcze nie ma za sobą ani jednego wyścigu - to długi i ciągły proces.
https://www.fiawec.com/en/news/q-a-with-the-aco-and-the-fia-following-the-prologue/7029
Pole position do jutrzejszego 6h Spa-Francorchamps w rękach Toyoty:
https://www.youtube.com/watch?v=vRENkdUwoO4
https://www.youtube.com/watch?v=ZffnvElfvDw
News: 6 Hours of Spa-Francorchamps - Początek ery hipersamochodów (https://autogen.pl/news-5449-6-hours-of-spa-francorchamps-poczatek-ery-hipersamochodow.html).
https://www.youtube.com/watch?v=VtjjgCENDe0
https://www.youtube.com/watch?v=rfy1dU7Ps9I
Zachęcamy do komentowania i dzielenia się wrażeniami.
https://www.youtube.com/watch?v=sUCYqjtIAR0
https://www.youtube.com/watch?v=jPkP30bBroQ
https://www.youtube.com/watch?v=YTzz_XHmndg
News: 8 Hours of Portimao - 100 wyścigów Toyoty (https://autogen.pl/news-5484-8-hours-of-portimao-100-wyscigow-toyoty.html).
https://www.youtube.com/watch?v=QwNR97YtVNk
https://www.youtube.com/watch?v=oMzUP8txAOE
Zachęcamy do komentowania i dzielenia się wrażeniami.
https://www.youtube.com/watch?v=0nXUHFPAvrQ
Zmiany w kalendarzu: z września znika 6h Fuji, 8h Barain zostaje przesunięcie z 20 na 6 listopada, a 30 października pojawia się 6h Bahrain.
https://www.fiawec.com/en/news/fia-wec-japanese-round-cancelled-bahrain-becomes-double-header/7087
News: 6 Hours of Monza - Dawno niewidziane (https://autogen.pl/news-5513-6-hours-of-monza-dawno-niewidziane.html).
https://www.youtube.com/watch?v=sU2gmWt-WTU
https://www.youtube.com/watch?v=KGPX9V3M68s
Zachęcamy do komentowania i dzielenia się wrażeniami.
https://www.youtube.com/watch?v=ddxf1rHWgek
https://www.youtube.com/watch?v=t5vhQqUiUCo
News: 24 Heures du Mans - Marzenia i koszmary (https://autogen.pl/news-5538-24-heures-du-mans-marzenia-i-koszmary.html).
(https://i.postimg.cc/2br4fNMJ/1.jpg) (https://postimg.cc/2br4fNMJ) (https://i.postimg.cc/jCqzgKzn/2.jpg) (https://postimg.cc/jCqzgKzn) (https://i.postimg.cc/0Mn7kHqN/3.jpg) (https://postimg.cc/0Mn7kHqN) (https://i.postimg.cc/MfGVvbWm/4.jpg) (https://postimg.cc/MfGVvbWm)
Zachęcamy do komentowania i dzielenia się wrażeniami.
W ostatnich dwóch wyścigach tegorocznego sezonu WEC w Bahrajnie wystartuje Kubica. Polak poprowadzi maszynę klasy LMP2 zespołu High Class Racing.
https://www.fiawec.com/en/news/kubica-to-drive-for-high-class-racing-in-bahrain/7169
Na testach nowych kierowców w Bahrajnie w hybrydowej Toyocie pojawi się... Sebastian Ogier, siedmiokrotny, rajdowy mistrz świata, który od sezonu 2020 startuje w fabrycznej ekipie Toyota Gazoo Racing WRT.
https://www.fiawec.com/en/news/ogier-to-test-toyota-hypercar-at-bahrain-rookie-test/7172
News: 6 Hours of Bahrain - Gorące piaski (https://autogen.pl/news-5581-6-hours-of-bahrain-gorace-piaski.html).
https://www.youtube.com/watch?v=d8Q-NtqTGS8
https://www.youtube.com/watch?v=c-6E10LCTGQ
Zachęcamy do komentowania i dzielenia się wrażeniami.
Z końcem sezonu 2021 karierę zakończy Anthony Davidson, aktualny kierowca LMP2 w WEC, były kierowca Toyoty i Peugeota w LMP1, mistrz świata WEC z sezonu 2014, kierowca zespołu Super Aguri w Formule 1.
https://www.fiawec.com/en/news/anthony-davidson-set-to-retire-from-fia-wec-after-fantastic-career/7190
Z końcem sezonu 2021 z WEC pożegna się Kazuki Nakajima, kierowca fabrycznego zespołu Toyoty nieprzerwanie od 2012 roku, 3-krotny zwycięzca 24h Le Mans, mistrz świata WEC w sezonie 2018-19, kierowca Williamsa w Formule 1.
https://www.fiawec.com/en/news/endurance-racing-legend-nakajima-announces-fia-wec-retirement/7192
https://www.youtube.com/watch?v=dekrpBXon6E
News: 8 Hours of Bahrain - Nie do końca (https://autogen.pl/news-5587-8-hours-of-bahrain-nie-do-konca.html).
https://www.youtube.com/watch?v=NaMI4SeyJ7A
Zachęcamy do komentowania i dzielenia się wrażeniami.