Podczas tegorocznej konferencji przed Le Mans ogłoszono m.in plany odnośnie przyszłości GT: obecne klasy GTE pozostają do 2023 roku włącznie, a w sezonie 2024 pojawi się nowa klasa bazująca na GT3.
https://www.youtube.com/watch?v=tOcNRWhNDqQ
CytatKalendarz
24/25 February 2024 - Official Prologue (QAT)
R1 - 2 March 2024 - Qatar 1812Km (QAT)
R2 - 21 April 2024- 6 Hours of Imola (ITA)
R3 - 11 May 2024 - TotalEnergies 6 Hours of Spa-Francorchamps (BEL)
R4 - 15/16 June 2024 - 24 Hours of Le Mans (FRA)
R5 - 14 July 2024 - 6 Hours of Sao Paulo (BRA)
R6 - 1 September 2024 - Lone Star Le Mans (USA)
R7 - 15 September 2024 - 6 Hours of Fuji (JPN)
R8 - 2 November 2024 - 8 Hours of Bahrain (BAH)
CytatZespoły w klasie Hypercar
#2 Cadillac Racing - Cadillac V-Series.R (LMDh)
#3 Cadillac Racing - Cadillac V-Series.R (LMDh) ^
#4 Porsche Penske Motorsport - Porsche 963 (LMDh) ^
#5 Porsche Penske Motorsport - Porsche 963 (LMDh)
#6 Porsche Penske Motorsport - Porsche 963 (LMDh)
#7 Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid (LMH)
#8 Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid (LMH)
#11 Isotta Fraschini Duqueine - Isotta Fraschini Tipo 6 LMH-C (LMH) *
#12 Hertz Team Jota - Porsche 963 (LMDh) *
#15 BMW M Team WRT - BMW M V8 Hybrid (LMDh) *
#19 Lamborghini Iron Lynx - Lamborghini SC63 (LMDh) *^
#20 BMW M Team WRT - BMW M V8 Hybrid (LMDh) *
#35 Alpine Endurance Team - Alpine A424 (LMDh) *
#36 Alpine Endurance Team - Alpine A424 (LMDh) *
#38 Hertz Team Jota - Porsche 963 (LMDh)
#50 Ferrari AF Corse - Ferrari 499P (LMH)
#51 Ferrari AF Corse - Ferrari 499P (LMH)
#63 Lamborghini Iron Lynx - Lamborghini SC63 (LMDh) *
#83 AF Corse - Ferrari 499P (LMH) *
#93 Peugeot TotalEnergies - Peugeot 9X8 (LMH)
#94 Peugeot TotalEnergies - Peugeot 9X8 (LMH)
#99 Proton Competition - Porsche 963 (LMDh)
#311 Whelen Cadillac Racing - Cadillac V-Series.R (LMDh) ^
* - nowe zespoły, które nie startowały w sezonie 2023
^ - start tylko w R4, 24h Le Mans
Alpine dołącza do marek pracujących nad nowym samochodem klasy LMDh. Model powstanie z wykorzystaniem podwozia fracuskich zakładów Oreca, a do jego napędu posłuży silnik Alpine. Dwie sztuki dołączą do WEC w sezone 2024 z planem startów przez cztery lata.
https://www.fiawec.com/en/news/alpine-commits-to-fia-wecs-hypercar-category-from-2024/7166
https://en.media.alpinecars.com/news/alpine-commits-to-endurance-racing-in-lmdh-from-2024-6242-989c5.html
Fajnie, że LMDh rośnie. Myślałem, że odejście Porsche z LMP1 będzie gwoździem do trumny dla prototypów, ale na szczęście byłem w błędzie.
Some say: Lamborghini powinno podjąć decyzję odnośnie LMDh w ciągu najbliższych tygodni. Włoska marka myśli o sezonie 2024 w seriach WEC i SCC, ale tylko o samochodach dla klientów, bez zespołu fabrycznego. Bazą miało by być oczywiście LMDh od Porsche i Audi.
https://www.autosport.com/wec/news/lamborghini-decision-imminent-on-lmdh-project-for-2024/7857504/
Glickenhaus planuje pojawić się w nowej klasie GT, bazującej na GT3, z dwoma sztukami modelu 004. Na wersję drogową zebrano już ponad 200 zamówień.
https://www.dailysportscar.com/2022/04/08/glickenhaus-target-wec-gt3-class-in-2024.html
Oficjalnie: Lamborghini z LMDh w sezonie 2024 w FIA WEC!
https://www.lamborghini.com/en-en/news/lamborghini-squadra-corse-announces-first-lmdh-prototype
Zmiany ogłoszone/potwierdzone na dzisiejszej konferencji ACO:
- z końcem sezonu 2022 koniec klasy GTE Pro
- z końcem sezonu 2023 koniec klasy GTE Am
- obie klasy GTE w 2024 zastąpi nowa klasa z samochodami GT3
- GT3 będą używać normalnie dostępnego ogumienia, a nie tajnych mieszanek GTE
- w nowej klasie GT tylko zespoły z kierowcami Pro-Am
- nowy body kit dla GT3
- LMP2 nowej generacji od sezonu 2025 (homologacja na 5 lat)
- możliwość uzbrojenia LMP2 w napędy hybrydowe
- wodorowe prototypy w Le Mans w sezonie 2025
https://www.24h-lemans.com/en/news/aco-press-conference-56411
Do rywalizacji wraca zespół Pescarolo Sport! Francuska ekipa zamierza dołączyć do WEC w sezonie 2024 z samochodem klasy Hypercar. Szczegóły poznamy prawdopodobnie za kilka dni.
https://www.pescarolo-sport.com
https://www.reddit.com/r/wec/comments/zahzwf/pescarolo_sport_vise_le_wec_en_2024_en_hypercar/
Zmiany na sezon 2024 w skrócie: World Endurance Championship - Zmiany 2023-2024 (https://autogen.pl/news-5890-world-endurance-championship-zmiany-2023-2024.html).
- nowa klasa WEC w miejscu GTE, oparta na GT3 będzie nazywać się LMGT3
- dozwolone modyfikacje nadwozia GT3 w celach promocyjnych
- dozwolone modyfikacje nadwozia GT3 aby zmieścić się w okienku aerodynamicznym
- wzorem Hypercarów obowiązkowe monitorowanie osiągów czujnikami na osiach napędowych
- homologacja obecnych LMP2 wydłużona do końca 2025 roku
- prawdopodobnie nie będą już dopuszczone LMP2, którym zostanie ELMS, ALMS i 24h Le Mans
- co najmniej 15 miejsc dla LMP2 w 24h Le Mans
https://www.fiawec.com/en/news/endurance-now-and-the-future/7537
https://www.fia.com/news/fia-world-motor-sport-council-acknowledges-milestones-final-meeting-2022-bologna
Nowa pozycja w kalendarzu WEC na sezon 2024: 6-godzinny wyścig w Katarze. Umowa przewiduje organizację wyścigu co najmniej do końca roku 2029. Sezon 2024 ma otwierać wyścig na odnowionym Lusail International Circuitma, na którym odbędzie się też Prolog.
https://www.fiawec.com/en/news/qatar-set-to-join-fia-world-endurance-championship-in-2024/7542
Oficjalnie: Pescarolo Sport chce dołączyć w przyszłym roku do WEC do grupy Hypercar. Zespół ma być pierwszą, prywatną ekipą z Peugeotem 9X8.
https://twitter.com/Pescarolo_Sport/status/1626234149995712525
Dostawcą ogumienia dla samochodów klasy LMGT3 na serię FIA WEC na pierwsze trzy sezony będzie Goodyear, który obecnie zaopatruje grupę LMP2.
https://www.fiawec.com/en/news/goodyear-to-become-exclusive-tyre-supplier-to-fia-wecs-new-lmgt3-class/7616
Spa-Francorchamps zostaje w kalendarzu WEC i ELMS na kolejne pięć lat, do sezonu 2028 włącznie.
https://www.fiawec.com/en/news/lmem-renews-contract-with-circuit-de-spa-francorchamps-for-fia-wec-and-elms/7654
Podczas tegorocznego Le Mans mamy poznać plany na sezon 2024: co z LMP3, czy GT3 będą ograniczone do dwóch aut na markę, czy kalendarz zostanie rozszerzony o nowe miejscówki, co z Sebring i tak dalej.
https://www.dailysportscar.com/2023/04/26/fia-wec-ceo-lequien-on-calendar-clashes-new-circuits-lmp2s-future-lmgt3.html
Ogłoszono wstępny kalendarz na sezon 2024, bez Monzy, Sebring i Portimão: Katar w marcu, Imola w kwietniu, Spa-Francorchamps w maju, Le Mans w czerwcu, Sao Paulo w lipcu, Circuit of the Americas oraz Fuji w sierpniu i listopadowy finał w Bahrajnie.
https://www.fiawec.com/en/news/2024-fia-world-endurance-championship-calendar-expands-to-eight-rounds/7698
https://www.fiawec.com/en/news/ricardo-nunes-the-mayor-of-sao-paulo-signs-contract-at-le-mans-to-bring-back-the-fia-world-endurance-championship-to-sao-paulo/7702
https://www.fia.com/news/wec-2024-calendar-expands-eight-rounds
Pierwszym zespołem w przyszłorocznej grupie LMGT3 został... Proton Competition, którego kierowcy pojadą nowym Mustangiem GT3.
https://twitter.com/ProtonRacing/status/1667131548519354369
Zmiany na sezon 2024 oficjalnie:
- pożegnanie z LMP2 (wyłączając Le Mans)
- po dwa samochody na producenta w LMGT3
https://www.youtube.com/watch?v=l4ZRYR-6n8Q
Kolejne LMGT3 na sezon 2024 potwierdzone: TF Sport wystartuje z zupełnie nowym Corvette Z06 GT3.R.
https://www.tfsport.co.uk/news-details.php?id=277
Kolejne LMGT3 na sezon 2024 potwierdzone: dwie sztuki Porsche 911 GT3 R wystawi Manthey, które należy do Porsche.
https://newsroom.porsche.com/en/2023/motorsports/porsche-manthey-911-gt3r-2024-fia-wec-33306.html
Trwają przymiarki do powiększenia gridu WEC na sezon 2024 z obecnych 36 miejsc do 40.
https://www.motorsport.com/wec/news/wec-grid-could-expand-to-40-cars-for-2024-season/10519682/
Jota pracuje nad utworzeniem drugiego zespołu z kolejnym Porsche 963 na sezon 2024. Wśród kandydatów na kierowców jest Kubica.
https://pl.motorsport.com/wec/news/kubica-wsiadzie-do-porsche/10520018/
https://www.motorsport.com/wec/news/jota-closing-on-deal-to-run-second-porsche-hypercar-in-wec-2024/10520002/
Some say: do składu Alpine w klasie Hypercar ma być przymierzany Mick Schumacher. Pod koniec września miałby testować francuskie LMDh.
https://twitter.com/CanalplusF1/status/1702619083114496279
Nieoficjalnych doniesień ciąg dalszy: w drugim Porsche zespołu Jota mógłby pojawić się... Button oraz Vettel.
https://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/geruecht-sebastian-vettel-porsche-24h-le-mans-2024/
https://www.motorsport-total.com/formel-1/news/vettel-comeback-in-le-mans-teamchef-bestaetigt-gespraeche-23092609
https://www.youtube.com/watch?v=Z9aL5WgOmQk
McLaren planuje dołączyć do WEC w klasie LMGT3 z zespołem United Autosports. Czy to otworzy również drogę do programu LMDh, do którego McLaren przymierza się od lat? Czas pokaże...
https://www.unitedautosports.com/news/mclaren-united-autosports-lmgt3-world-endurance-championship-intentions-2024
W przyszłym roku ze względu na koszty Cadillac w dalszym ciągu będzie obecny w WEC tylko z jednym samochodem w klasie Hypercar.
https://sportscar365.com/lemans/wec/cadillac-to-continue-with-single-hypercar-entry-next-year/
Glickenhaus, bez dużego sponsora i drugiego samochodu w prywatnym zespole, co pozwoliłoby na opracowanie aktualizacji 007, nie wystartuje w WEC w sezonie 2024.
https://www.autosport.com/wec/news/glickenhaus-will-not-return-to-wec-in-2024-with-le-mans-hypercar/10533885/
https://www.dailysportscar.com/2023/10/17/scuderia-cameron-glickenhaus-confirms-end-of-wec-programme.html
Nowości z posiedzenia FIA:
- przypieczętowano regulacje techniczne LMGT3
- różnice względem zwykłych GT3 obejmą m.in. podświetlane numery i odznaczenie świetlne lidera
- zmieni się format kwalifikacji, będzie taki sam dla Hypercarów i LMGT3: najpierw 12-minutowa sesja, a po niej 10-minutowe Hyperpole dla top 10
- opublikowano regulacje techniczne Hypercar, LMGT3 oraz LMP2 na sezon 2024
https://www.fia.com/news/fia-announces-world-motor-sport-council-decisions-geneva
https://www.fiawec.com/en/news/new-qualifying-format-for-2024-fia-wec-season/7806
Najnowsze regulacje techniczne Hypercar:
https://www.fia.com/sites/default/files/2024_lmh_wmsc_2023.10.19_published_2023.10.19.pdf
Regulacje techniczne LMGT3:
https://www.fia.com/sites/default/files/2024_lmgt3_wmsc_2023.10.19_published_2023.10.19.pdf
Zespoły szykują się na testy LMGT3 i opon Goodyeara na Portimao. Reprezentowane będą marki Aston Martin, Audi, BMW, Ferrari, Ford, Lexus, McLaren, Lamborghini i Porsche. Jedną z niespodzianek będzie Akkodis ASP Team w Lexusie, w którym zasiądzie Jose Maria Lopez, startujący obecnie w Hypercarach Toyoty (nieoficjalnie mówi, że w Toycie ma go zastąpić w przyszłym roku De Vries).
https://sportscar365.com/lemans/wec/asp-to-sample-lexus-rc-f-gt3-at-portimao-tire-test/
https://www.dailysportscar.com/2023/10/23/teams-manufacturers-preparing-for-lmgt3-test-at-portimao.html
Oficjalnie: Akkodis ASP Team zamierza wystartować w WEC z Lexusem w klasie LMPGT3 w liczbie dwóch egzemplarzy.
https://www.akkodis-asp-team.com/en/123-announcement-a-new-car-and-a-new-chapter
Ferrari jest gotowe na wsparcie pierwszego 499P w prywatnych rękach. Czy zobaczymy taką maszynę już w 2024 czy dopiero 2025 roku - czas pokaże. Planów na pojawienie się 499P w pucharze IMSA na razie nie ma.
https://www.dailysportscar.com/2023/10/30/ferrari-willing-to-support-third-499p-hypercar-effort.html
Kubica potwierdza, że myśli o przesiadce do Hypercara: prowadzi rozmowy z zespołem Jota.
https://sportscar365.com/lemans/wec/kubica-confirms-talks-with-jota-for-hypercar-drive/
Plany na sezon 2024:
- 37 samochodów na gridzie (Imola i CoTA nie zmieszczą więcej)
- grid na 40 samochodów na pewno nie w sezonie 2024
- miejsca w LMGT3 nie wystarczy dla wszystkich zainteresowanych
- limit dwóch samochodów LMGT3 na markę, w sumie 18 aut
- pozostałe 19 miejsc dla samochodów Hypercar
- LMGT3 zaproszone do 24h Le Mans będą musiały jechać modelami już obecnymi w WEC (ze względu na BoP)
https://www.dailysportscar.com/2023/11/07/2024-fia-wec-entry-capped-at-37-cars.html
https://sportscar365.com/lemans/wec/aco-to-forbid-non-wec-lmgt3-brands-at-le-mans/
https://www.motorsport.com/wec/news/10-things-we-learned-from-the-2023-wec-8-hours-of-bahrain/10544046/
Oficjalnie: Lopez rozstaje się z Hypercarami, ale zostaje w rodzinie Toyoty. W sezonie 2024 wsiądzie w Lexusa grupy LMGT3 zespołu Akkodis ASP. Jego miejsce zgodnie z wcześniejszymi planami zajmie De Vries.
https://toyotagazooracing.com/pressrelease/2023/1120-01/
https://www.youtube.com/watch?v=gNR22rx7xcE
WEC zmienia kolory, wliczając logo i zapowiada publikację wstępnej listy startowej na sezon 2024 już w następny poniedziałek, dnia 27 listopada.
https://www.fiawec.com/en/news/wec-reveals-new-identity-in-countdown-to-2024-entry-list-reveal/7833
Po obiecujących testach w LMP2 okazję do przetestowania Hypercara od BMW ma dostać w przyszłym roku Valentino Rossi.
https://sportscar365.com/lemans/wec/rossi-set-for-bmw-lmdh-test-in-2024/
Pierwszym potwierdzonym kierowcą Hypercara od Lamborghini w sezonie 2024 FIA WEC ma być Kvyat.
https://sportscar365.com/lemans/wec/lamborghini-confirms-first-two-lmdh-race-seats/
Alpine ogłosiło swój skład kierowców: Nicolas Lapierre, Matthieu Vaxiviere, Charles Milesi, Paul-Loup Chatin, Ferdinand Habsburg oraz Mick Schumacher. Dokładny podział składów i finalne malowanie A424 poznamy 7 lutego.
https://media.alpinecars.com/alpine-announces-its-driver-line-up-including-mick-schumacher-for-the-2024-endurance-season/?lang=eng
Kubica w Hypercarach w trzecim Ferrari?
https://en.endurance-info.com/auto/article/109546-wec-robert-kubica-wheel-ferrari-499p-imola
EDIT: szybko poszło: "Kubica and AF Corse together in 2024"! Czy rzeczywiście w Hypercarach i trzecim, prywatnym 499P - na razie nie ujawniono.
https://twitter.com/AFCorse/status/1727284024543166952
Wstępna lista startowa na sezon 2024 ujawniona! Mamy na niej 19 Hypercarów oraz 18 ekip w grupie LMGT3. Wśród nowości mamy drugie 963 ekipy Jota, prywatne Ferrari 499P z Kubicą, Isottę Fraschini, która jednak nie połączy sił z Vector Sport oraz oczywiście Alpine, BMW i Lamborghini. Ze stawki wyleciał Vanwall. W grupie LMGT3 w maszynie BMW wystartuje Valentino Rossi. Do GT3 nie dostało się ani Audi, ani Mercedes-AMG.
https://press.fiawec.com/assets/fileuploads/65/64/656464f56ca15.pdf
https://www.fiawec.com/en/news/2024-fia-wec-entry-list-features-14-manufacturers-and-record-number-of-hypercars/7838
https://www.fia.com/news/wec-14-manufacturers-and-record-number-hypercars-headline-2024-entry-list
https://www.youtube.com/watch?v=h4uS0D4woaI
Orlen przez najbliższe trzy lata nadal będzie współpracował z Kubicą. Nie wykluczone, że w przyszłym roku zobaczymy Kubicę w 24h Daytona w samochodzie LMP2, a dodatkowo będzie startował w grupie LMP2 w pucharze ELMS.
https://www.orlen.pl/pl/o-firmie/media/komunikaty-prasowe/2023/listopad-2023/ORLEN-przedluza-wspolprace-z-Robertem-Kubica-Polak-za-kierownica-Hypercara-Ferrari
https://www.youtube.com/watch?v=Nmmy6-kIn84
Lamborghini Iron Lynx ogłosiło swoje składy na FIA WEC i IMSA SCC.
https://www.ironlynx.it/news/lamborghini-iron-lynx-announces-2024-lineups-completes-2023-testing-programme/
WEC: Mirko Bortolotti, Daniil Kvyat i Edoardo Mortara
Jota Sport uzupełnia swój skład: w FIA WEC prywatne Porsche 963 #38 zespołu poprowadzi... Jenson Button!
https://twitter.com/JotaSport/status/1735676251979784385
https://www.fiawec.com/en/news/jenson-button-to-enter-2024-fia-world-endurance-championship/7849
https://www.youtube.com/watch?v=6SMRIFnma8Y
Ferrari potwierdza swoje składy na sezon 2024. W ubu Hypercarach bez zmian: Fuoco, Molina i Nielsen w maszynie numer 50, Pier Guidi, Calado i Giovinazzi w maszynie 51.
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/number-50-and-51-ferrari-499p-drivers-confirmed-for-fia-wec-2024
Zespół AF Corse w trzecim 499P w grupie Hypercar razem z Kubicą utworzą Robert Shwartzman i Yifei Ye.
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/af-corse-unveils-ferrari-499p-83-line-up-for-fia-wec-2024-season
https://www.fiawec.com/en/news/schwartzman-and-ye-join-af-corse-line-up/7857
BMW ogłosiło swoje pełne składy na FIA WEC:
#15 Raffaele Marciello, Marco Wittmann i Dries Vanthoor
#20 Robin Frijns, Rene Rast i Sheldon van der Linde
https://www.fiawec.com/en/news/bmw-m-team-wrt-confirms-full-hypercar-line-up/7859
https://www.bmw-m.com/en/topics/magazine-article-pool/fia-wec-bmw-m-team-wrt-hypercar-bmw-m-hybrid-v8-drivers.html
https://w-racingteam.com/news/detail/462/driver-lineups-revealed-for-bmw-m-team-wrts-2024-fia-wec-hypercar-debut
Paugeot podał swoje przetasowane składy na sezon 2024:
#93 Mikkel Jensen, Nico Müller i Jean-Eric Vergne
#94 Paul Di Resta, Loïc Duval i Stoffel Vandoorne
https://peugeot-sport.com/en/2024/01/19/le-team-peugeot-totalenergies-confirme-ses-pilotes-et-devoile-ses-nouveaux-equipages/
https://www.fiawec.com/en/news/peugeot-confirms-driver-line-up-for-2024-hypercar-class/7861
Uzupełniają się puste fotele w grupie Hypercar: w samochodzie Cadillaca w Katarze pojedzie Sebastien Bourdais. W sezonie ma pojawić się też Renger van der Zande i ktoś jeszcze z Chip Ganassi Racing.
https://www.fiawec.com/en/news/cadillac-signs-bourdais-for-wec-season-opener/7869
Alpine podało swoje pełne składy na WEC:
#35 Paul-Loup Chatin, Charles Milesi i Ferdinand Habsburg
#36 Nicolas Lapierre, Matthieu Vaxiviere i Mick Schumacher
Kierowca rezerwowy: Jules Gounon
https://www.alpinecars.pl/fia-wec/aktualnosci/alpine-a424-and-its-two-crews-unveiled-for-the-2024.html
Isotta Fraschini przedstawiła swój skład kierowców na debiut w grupie Hypercar:
https://twitter.com/IFautomobili/status/1755569443822825551
Carl Bennett, Antonio Serravalle i Jean-Karl Vernay
Szykują się kolejne zmiany w regulacjach technicznych Hypercarów:
- maksymalny balast w ramach BoP zwiększony z 50 do 70 kilogramów
- w efekcie Hypracary będą mogły ważyć nawet minimum 1,1 tony
- z napędu przedniej osi z MGU-K można korzystać tylko w alei serwisowej, po zakończeniu wyścigu i w warunkach określonych regulaminem
http://fiawec.alkamelsystems.com/committe.php
Lista startowa na pierwszy wyścig WEC sezonu 2024 - 1812 kilometrów w Katarze.
https://press.fiawec.com/assets/fileuploads/65/cb/65cb2e4a18d47.pdf
https://www.fiawec.com/en/news/entry-list-for-fia-wec-season-opener-in-qatar-revealed/7876
BoP Hypercarów na otwarcie sezonu 2024: Toyota najcięższa (1089 kilogramów), Cadillac najsłabszy (499 kW), Peugeot najlżejszy i najmocniejszy (1030 kg i 520 kW). Stosunek mocy do masy najlepszy u Peugeota - 686 KM na tonę - najgorszy u Ferrari - 636 KM na tonę.
https://www.motorsportweek.com/2024/02/15/hypercar-bop-established-ahead-of-wec-qatar-opener/
Wstępna lista startowa na tegoroczne 24h Le Mans:
https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2024/24-heures-du-mans/entry-list-24-heures-du-mans-2024.pdf
Na liście 62 załogi: 23 w klasie Hypercar, 16 w klasie LMP2 i and 23 w klasie LMGT3. Wśród Hypercarów dodatkowe maszyny to dwa prototypy Cadillaca (w tym jeden fabryczny), fabryczne Porsche oraz Lamborghini.
Pełne tabele BoP na Katar:
https://www.fia.com/sites/default/files/wec_2024_d21_hypercar_bop_16022024.pdf
https://www.fia.com/sites/default/files/wec_2024_d22_lmgt3_bop_16022024.pdf
W tabelach pojawił się nowy parametr, który ma być testowany w Katarze i który być może wejdzie w życie w przyszłości - "Power gain" od 210 km/h dla Hypercarów i o od 200 km/h dla GT3. Na razie nie zostało wyjaśnione - poza wewnętrzną komunikacją do zespołów - jak dokładnie miałoby to działać.
https://www.youtube.com/watch?v=S92SDSoGxL4
https://www.youtube.com/watch?v=7Sp_C8Gm0t0
Prolog z powodu problemów z dostarczeniem kontenerów ze sprzętem zespołów drogą morską został przesunięty najpierw na niedzielę i poniedziałek, a później poniedziałek i wtorek.
https://www.fiawec.com/en/news/schedule-change-for-fia-wec-prologue-1/7890
https://en.endurance-info.com/auto/article/110833-wec-qatar-prologue-postponed-mondaytuesday
https://www.youtube.com/watch?v=kbacE-NCrB8
https://www.youtube.com/watch?v=La1poE6CgZc
https://www.youtube.com/watch?v=DCK0VaI1lh4
https://www.youtube.com/watch?v=januyoOeGEc
https://www.youtube.com/watch?v=RNfaxdAr-ew
https://www.youtube.com/watch?v=-u2tzebdnnk
https://www.youtube.com/watch?v=1cVyYUXXQpA
https://www.youtube.com/watch?v=A6RAYfmEB80
https://www.youtube.com/watch?v=qWftXF-AbFg
https://www.youtube.com/watch?v=8fhrGh1Dq2k
https://www.youtube.com/watch?v=rOV0OiwgkPY
https://www.youtube.com/watch?v=ui-vbhElFas
https://www.youtube.com/watch?v=ydtzWInJG34
https://www.youtube.com/watch?v=YI2Ii0jeZpE
https://www.youtube.com/watch?v=VK2k5gzlBlw
https://www.youtube.com/watch?v=t8Jkz0ZgzY4
https://www.youtube.com/watch?v=RbEFJZHmY1U
https://www.youtube.com/watch?v=dvm_kef0JE0
https://www.youtube.com/watch?v=obcv6LXKjEg
https://www.youtube.com/watch?v=kG05-yqAdqQ
https://www.youtube.com/watch?v=R89RAHjUAV0
https://www.youtube.com/watch?v=HTSdb4WcaU0
https://www.youtube.com/watch?v=bSYl73_l5Aw
https://www.youtube.com/watch?v=US-aqjC_BPw
https://www.youtube.com/watch?v=PMM1kennPmg
https://www.youtube.com/watch?v=IqtomMXANVk
https://www.youtube.com/watch?v=yIPM0E8S-88
https://www.youtube.com/watch?v=XMOA8FfisVw
https://www.youtube.com/watch?v=j_8Igp70S7U
https://www.youtube.com/watch?v=mootpblJxbg
https://www.youtube.com/watch?v=mootpblJxbg
https://www.youtube.com/watch?v=hK6G2dkcSto
https://www.youtube.com/watch?v=4R5lZz-0t94
https://www.youtube.com/watch?v=mMmVBp55EkM
https://www.youtube.com/watch?v=ph_g3Ve8jTA
News: 1812 kilometrów Katar - Tylko Porsche (https://autogen.pl/news-6247-1812-kilometrow-katar-tylko-porsche.html).
https://www.youtube.com/watch?v=FPgZDOhpuMM
https://www.youtube.com/watch?v=5CoAHA24F-U
Pełna powtórka 10-godzinnego wyścigu w Katarze:
https://www.youtube.com/watch?v=ftEbO9GVFFY
https://www.youtube.com/watch?v=CEAX21dIWv0
Cadillac zdyskwalifikowany z Kataru za nieprzepisowe rozmiary płatów dyfuzora.
http://fiawec.alkamelsystems.com/Results_NoticeBoard/12_2024/01_1812%20km%20of%20Qatar/123_Doc%20123%20-%20Decision%20No.%2096%20-%20Car%202.pdf
Lista startowa na 6h Imola, Cadillac zgodnie z zapowiedziami wystartuje z dwoma kierowcami.
https://press.fiawec.com/assets/fileuploads/66/0b/660bf20daaded.pdf
BoP na Imolę. Wśród Hypercarów wszyscy, oprócz nowego Peugeota, dostali obniżoną minimalną masę własną i zwiększoną moc układu napędowego. Najlepszy stosunek mocy do masy ma Cadillac - 682 KM na tonę, najgorszy Peugeot - 654 KM na tonę.
http://fiawec.alkamelsystems.com/Results_NoticeBoard/12_2024/committee/WEC_2024_D33_Hypercar_BOP_12042024.pdf
http://fiawec.alkamelsystems.com/Results_NoticeBoard/12_2024/committee/WEC_2024_D34_LMGT3_BOP_12042024.pdf
W grupie Hypercar na Imoli zadebiutuje Jules Gounon, rezerwowy kierowca Alpine. Zastąpi on Habsburga, który ucierpiał trzy tygodnie temu w wypadku podczas testów na torze Aragon.
https://twitter.com/SignatechAlpine/status/1779801084501877161
https://www.motorsport.com/wec/news/alpine-wec-driver-habsburg-suffers-fractures-in-testing-crash/10594745/
https://www.youtube.com/watch?v=QTU4RGCC88g
https://www.youtube.com/watch?v=B5-0RRcaZdw
https://www.youtube.com/watch?v=i2dpnhWhIGo
https://www.youtube.com/watch?v=S87eZ1Sc7Tg
https://www.youtube.com/watch?v=vRyOzjyx3t4
https://www.youtube.com/watch?v=BIa-AcTKyfs
https://www.youtube.com/watch?v=3a-2T76GsJI
https://www.youtube.com/watch?v=RJDNGYxgoM4
https://www.youtube.com/watch?v=pQTrKNbni_A
https://www.youtube.com/watch?v=QAKrRbbK0LU
https://www.youtube.com/watch?v=NPG1uQ9I3rE
https://www.youtube.com/watch?v=KvtQfcmM60E
https://www.youtube.com/watch?v=avbmPnv-9Vc
https://www.youtube.com/watch?v=MKTESJYw3To
https://www.youtube.com/watch?v=PM8KE_MDB_g
https://www.youtube.com/watch?v=R8_6CAZ2NqY
News: 6 godzin Imola - Podane schłodzone (https://autogen.pl/news-6287-6-godzin-imola-podane-schlodzone.html).
https://www.youtube.com/watch?v=39NkGjqYmRU
https://www.youtube.com/watch?v=shYGo4KwC0k
Wstępna lista startowa na 6h Spa-Francorchamps. U Peugeota z powodu konfliktu terminów z Formułą E nie pojadą Vergne i Vandoorne. Z innych zespołów z tego samego powodu wypadli Nato, Mortara i Van Der Linde.
https://press.fiawec.com/assets/fileuploads/66/28/6628ca2856aae.pdf
Zaktualizowana lista startowa na Spa-Francorchamps: w Hypercacach u Alpine ponownie Gounon w zastępstwie za Habsburga, ekipę Proton Competition uzupełnia Tincknell.
https://press.fiawec.com/assets/fileuploads/66/28/6628ca2856aae.pdf
Zespoły w klasie Hypercar uzupełniają swoje składy na tegoroczne Le Mans: w trzecim, fabrycznym Porsche 963 pojadą Nasr, Tandy i Jaminet. U Cadillaca w najszybszych prototypach zadebiutuje Drugovich, który w sezonie 2022 zdobył tytuł mistrzowski w Formule 2. Wśród GT3 po raz pierwszy w Le Mans wystartuje Kelvin van der Linde.
https://www.fiawec.com/en/news/who-are-the-186-drivers-set-to-compete-in-the-2024-24-hours-of-le-mans/7960
https://newsroom.porsche.com/en/2024/motorsports/porsche-penske-motorsport-driver-lineup-le-mans-36104.html
Pełna lista startowa:
https://press.fiawec.com/assets/fileuploads/66/38/6638f2090ae7e.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=duVTbwXojs8
BoP dla Hypercarów i LMGT3 na Spa-Francorchamps:
https://www.fia.com/sites/default/files/wec_2024_d37_hypercar_bop_07052024_0.pdf
https://www.fia.com/sites/default/files/wec_2024_d38_lmgt3_bop_07052024.pdf
Wśród Hypercarów względem poprzedniej rundy niewielkie zmiany: dodanie od zera do 12 kilogramów (najwięcej u Ferrari) i odjęcie od zera do 4 kW (najwięcej u Ferrari). Najlepszy stosunek mocy do masy: Cadillac i 501 kW na tonę. Najgorszy: Peugeot i 477 kW na tonę.
https://www.youtube.com/watch?v=VQOfDkGfA-Q