World Endurance Championship - sezon 2015

Zaczęty przez Ecnelis, 19.01.2015, 13:28:59

Poprzedni wątek - Następny wątek

Ecnelis


Ecnelis

#1
ACO i FIA ogłosiły dzisiaj listę 35 zespołów, które wezmą udział w czwartym sezonie pucharu World Endurance Championship: 11 samochodów LMP1, 10 samochodów LMP2, 7 samochodów GTE Pro oraz 7 samochodów GTE Am. Kristensena w zespole Audi zastąpi Olivier Jarvis. Toyota do Le Mans wystawi ponownie tylko dwa samochody. Porsche ogłosiło jednocześnie, że trzecią sztukę 919 na Spa i Le Mans oprócz Hulkenberga poprowadzą Earl Bamber i Nick Tandy, etatowi kierowcy samochodów klasy GT marki.

[zdjęcia off-line]

https://www.fiawec.com/en/news/full-grid-for-2015-world-endurance-championship_2877.html
https://www.24h-lemans.com/en/news/24-hours-of-le-mans-2015-lm-p1-trends_2_2_1746_18756.html
https://www.24h-lemans.com/en/news/24-hours-of-le-mans-2015-lm-p2-trends_2_2_1746_18754.html
https://www.24h-lemans.com/en/news/24-hours-of-le-mans-2015-lm-gte-pro-trends_2_2_1746_18753.html
https://www.24h-lemans.com/en/news/24-hours-of-le-mans-2015-lm-gte-am-trends_2_2_1746_18752.html
https://www.24h-lemans.com/en/news/24-hours-of-le-mans-2015-innovations_2_2_1746_18751.html
https://www.24h-lemans.com/en/news/2015-24-hours-of-le-mans-selection-procedure_2_2_1746_18763.html
https://www.24h-lemans.com/en/news/2015-24-hours-of-le-mans-a-stunning-grid-_2_2_1746_18767.html

rafal345

#2
Ciekawe, jak Lotus poradzi sobie w tym roku. No i szkoda, że Ford jednak nie zdążył/nie chciał zgłosić GT do WEC.

Feanor

#3
Groteskowo wyglądają te samochody na tych wąskich uliczkach.

Ecnelis

#4
Do nowego sezonu WEC jeszcze trochę, a tymczasem dzisiaj od 6-godzinnego wyścigu na pętli Phakisa Freeway w RPA wystartował pierwszy sezon African Endurance Series.

Live Stream: https://www.salivestream.co.za/

Ecnelis

#5



Ecnelis

#6
Za niecałe dwie godziny rusza 6h Of Silverstone. Kolejność na starcie:

1 Bernhard/Hartley/Webber (Porsche) 1m 39.721s
2 Dumas/Jani/Lieb (Porsche) 1m 40.340s
3 Di Grassi/Duval/Jarvis (Audi R18 e-tron quattro) 1m 40.352s
4 Davidson/Buemi/Nakajima (Toyota) 1m 40.382s
5 Fässler/Lotterer/Tréluyer (Audi R18 e-tron quattro) 1m 41.153s
6 Conway/Sarrazin/Wurz (Toyota) 1m 41.694s
7 Yacaman/Derani/Gonzalez (Ligier-Nissan) 1m 48.021s
8 Rusinov/Canal/Bird (Ligier-Nissan) 1m 48.083s
9 Howson/Bradley/Tandy (Oreca-Nissan) 1m 49.389s
10 Panciatici/Chatin/Capillaire (Alpine-Nissan) 1m 49.498s


Ecnelis

#7
News: 6 Hours of Silverstone - Wymiana ciosów.



Zapraszam do komentowania i dzielenia się wrażeniami.

Feanor

#8
Świetny wyścig - emocjonujący do samego końca, spora dramaturgia i ciągłe zmiany na prowadzeniu. I ktoś ma jeszcze wątpliwości czy F1 jest ciekawsza od tej serii? W dodatku jeśli spojrzymy na czasy okrążenia w wyścigu na tym torze to okazuje się, że już nie ma wielkiej różnicy w szybkości obu tych serii! I dodatkowy smaczek - brawa za pomysł startu z pobocza toru jak kiedyś w Le Mans!

rafal345

#9
Nie no, pewna różnica wciąż jest - co prawda mniejsza niż między LMP1 a LMP2, ale prototypom do F1 wciąż brakuje 3-5 sekund na okrążeniu takiego Silverstone.
Ale kibicuję doganianiu, skoro były pogłoski o 2000 KM w Nissanie to domyślam się, że regulamin nie został jeszcze wyciśnięty do granic możliwości. Mimo wszystko WEC będzie miało największe trudności w zdobywaniu popularności a nie poprawianiu osiągów, bo F1 to wciąż dla większości ludzi jedyne "szybkie" wyścigi.

porhe

#10
Brakuje około 3 sekund, to dużo? Raczej bardzo mało - należy pamiętać, że prototypy są trochę cięższe. Nie 2000 KM, ale około 1500KM(z silnikiem spalinowym) - kategoria 8MJ( Formuła 4 MJ), tak jak w tym roku (również) 919 i chodzi o układ hybrydowy, które w określonej ilości czasu może produkować taką moc. Regulamin LMP1 pozwala na większe możliwości niż w Formule, przynajmniej jeśli chodzi o moc odzyskiwania mocy jak i budowy silników( prawie bez ograniczeń).
Kierowcy którzy jeździli zarówno obecną F1 jak LMP1, są pod wrażeniem prototypów, gdzie można cisnąc bardziej w zakrętach, nie mówiąc już o oponach.

rafal345

#11
No w kwalifikacjach porównując tegoroczny najlepszy czas LMP1 i zeszłoroczny czas F1 było około 5 sekund. Nie mam pojęcia, czy to dużo czy nie - po prostu mam wrażenie że jak na tor przejeżdżany w ciągu 1:35-1:45 i dwustu okrążeniach Audi w ostatnim wyścigu taka różnica może być znacząca.
Ja prototypom kibicuję, ale ewentualne dogonienie F1 nie nastąpi ani w tym roku, ani w następnym. Zdobycie porównywalnej popularności zajmie jeszcze więcej. Organizatorzy musieliby naprawdę nieźle zaszaleć, żeby taki cel spełnić w ciągu najbliższych kilku lat. Być może dołączenie kilku dużych marek (ponadczasowe pogłoski o Ferrari w P1) przyspieszyłoby ten proces.

Feanor

#12
Najlepsze okrążenia kwalifikacji a te z wyścigu to dwie rożne rzeczy - różnica w bolidach jest wyraźnie większa na korzyść kwalifikacji, bolidy LMP1 częściej jadą w wyścigu z prędkością z kwali...

porhe

#13
Tempo kwalifikacyjne, a wyścigowe to dwie róże rzeczy. F1 a LPM1 to też dwa różne bolidy przeznaczone do dwóch rożnych wyścigów. Ale jak pokazują czasy jeśli chodzi o najszybsze okrążenie w wyścigu to różnica jest około 3 sekund, czyli taki prototyp mógłby się ścigać z Formuła i wcale nie byłby ostatni, a może nawet gdzieś w środku stawki! A jak by zaczął padać deszcz?
Do tego opony jakie są używane w prototypach mogą przejechać więcej okrążeń nie tracąc właściwości.
Czy dogonią? A czy F1 dogoniłaby w wyścigu długodystansowym taki LMP1 wjeżdżając pierwsza na metę?
A jeśli bawimy się już w statystyki to np. LMP1 w wyścigu LM24 przejeżdża więcej dystansu w ciągu 24 godzin o około 500km z większą prędkością o około 30km/h - niż Formuła przez cały sezon - przynajmniej było tak przed ostatnimi zmianami.
Popularność jeśli chodzi np. o LM24 jest tendencja wzrostowa, a jeśli chodzi o Formule to można poczytać jaka. Podam przykład z tamtego roku jak dobrze pamiętam podczas wyścigu w Niemczech większym zainteresowaniem cieszyła się wyścigi ciężarówek na Nurburgringu.
W WEC mamy już 4 dużych producentów (a w F1?) , a zainteresowanie podobno jest większe.
A jeszcze ciekawszy jest temat, kto pierwszy zastosował ważniejsze innowacje lub prowadził ją do świata motoryzacji.

Ecnelis

#14
Kolejny głos na temat zwyżkowej formy WEC i kryzysu F1, tym razem od... Red Bulla, któremu F1 obecnie niezbyt się podoba.

https://www.redbull.com/uk/en/motorsports/stories/1331716946500/hot-topics-wec-as-big-as-formula-one