Jehle Super Saphier (1982)

Zaczęty przez Ecnelis, 23.02.2007, 00:05:07

Poprzedni wątek - Następny wątek

Ecnelis

Jehle to zupełnie zapomniana już dziś firma pochodząca z... Liechtensteinu. Powstała pod koniec lat '70, jej założycielem był Xaver Jehle. W roku 1982 pokazała model Jehle Saphier a w czasie późniejszym Super Saphier. Pojazd bazował na podwioziu... VW Garbusa sprzed 1961 roku.



Model ten napędzany był silnikiem V12 o pojemności 6,5 litrów i mocy 1000 koni mechanicznych! Samochód miał przekraczać 400 km/h (niektóre źródła nawet za prędkość maksymalną podają 440 km/h), ale nie było to nigdy testowane...

kocan

#1
Chcialbym tylko uscislic kilka kwestii. Auto uwidocznione na zdjeciu to JEHLE SAPHIER  a nie Jehle Super Saphier. Jehle Saphier rzeczywiscie powstal w 1982 roku na podwoziu VW Garbusa jednakże poczatkowo mial silnik o mocy 54 KM (prototyp) a wersja produkcyjna silnik o mocy 75 KM. Gdyby rzeczywiscie auto bazujace na podwoziu Garbusa mialo moc 1000 KM to śmiem twierdzic ze rozpadlo by sie juz na starcie. Po wersji z 1982 roku w 1984 powstala wersja JEHLE HIGHSPEED - niestety nie bazowala juz na podwoziu Garbusa :). Podwozie, podobnie jak cale auto (oprocz silnika i opon) zostalo w calosci wykonane przez Xavera Jehle w jego warsztacie w Liechtensteinie. Auto otrzymalo opcje silnika VW Golfa GTI z moca 150-200 KM oraz szersze ogumienie. Kilka lat pozniej, okolo 1988 roku Xaver Jehle po raz kolejny doloczyl do swej oferty mocniejsza wersje Saphiera - JEHLE SAPHIER GALAXY. Tym razem auto bylo gruntownie zmodyfikowane - poczawszy od podwozia wykonanego ze stopów metali letkich (lekkich :)) skonczywszy na specjalnej ramie rurowej do osadzenia nadwozia, duzo szerszym ogumieniu i innych dodatkach. Oferowaną jednostką napędową byl stuningowany silnik Forda o pojemnosci 5,6 litra i mocy 350-500 KM.

Co do JEHLE SUPER SAPHIERA - jego jednostka napedowa byl silnik od Jehle Artemisa o pojemnosci 6,6 litra , z dwoma Turbosprezarkami, V12 , po 5 zaworow na cylinder i mocy 500-1000 KM z mozliwoscia regulacji ze srodka pojazdu za pomoca elektronicznego zmniejszania lub zwiekszania cisnienia doladowania. Silnik w calosci (oprocz tlokow ktore pochodzily z niemieckiej firmy MAHLE) zostal wykonany przez Xavera Jehle W Liechtensteinie.

p.s. moje dane pochodza z broszur ktore dostalem od Xavera Jehle oraz z informacji ktore Xaver Jehle osobiscie mi udzielil. Na dowod moge przedstawic skany owych broszur oraz zdjecia na ktorych widnieje ja i Xaver Jehle. dziekuje

Feanor

#2
To teraz wszystko się zgadza. :)

Ecnelis

#3
Cytat: kocan w 19.05.2009, 16:41:14
Chcialbym tylko uscislic kilka kwestii.

Dziękujemy za wszystkie informacje i naświetlenie historii tego jakby nie patrzeć unikatowego i tajemniczego projektu! Oczywiście wszelkie materiały na jego temat są mile widziane!  :)

kocan

#4
nie ma problemu. wrzuce wszysko co mam jak tylko wroce do domu - czyli jutro kolo godziny16-17. Jesli interesuje to pana - panie Ecnelis to moge rowniez dodac wszystko co mam o Jehle Artemis i Jehle Pantera oraz Jehle Longchamp

Ecnelis

#5
Oczywiście, że interesuje, szczególnie Artemis.

Proszę śmiało zakładać nowe tematy (o Artemisie już jest). :)