Silnik 5-suwowy Ilmor Engineering

Zaczęty przez Ecnelis, 13.08.2009, 15:26:12

Poprzedni wątek - Następny wątek

Ecnelis

Brytyjskie Ilmor Engineering trudniące się od blisko ćwierć wieku przede wszystkim produkcją silników wyścigowych (Formuła 1, IndyCar) opracowało niedawno silnik... 5-suwowy (przynajmniej z nazwy ;)). Zasada działania, nie wgłębiając się w szczegóły, jest dość prosta. Jednostka posiada 3 cylindry. Dwa skrajne pracują w tradycyjnym trybie 4-suwowym (ssanie, sprężanie, rozprężanie, wydech), a trzeci, centralny służy jako niskociśnieniowa komora, w której dopalane są resztki.



Pierwszy prototyp, który pokazano minionego miesiąca na Engine Expo w Stuttgarcie, to turbodoładowany silnik o pojemności 0,7 litra, rozwijający moc 132 KM (7000 rpm) i moment obrotowy 166 Nm (5000 rpm). Zalety? Spalanie na poziomie jednostek wysokoprężnych, niższa emisja szkodliwych spalin, mniejsza masa i wymiary, łatwość budowy (nie potrzeba nowych technik, ani technologii), wysoka kulatura pracy. Kolejnym krokiem Ilmor Engineering ma być jednostka o pojemności 1 litra rozwijająca 150 KM.

Oficjalna strona: https://www.ilmor.co.uk/concept_5-stroke_1.php

marcingwr

#1
Ja nie jestem pewny czy Mazda ich nie stosuje :| Bo sa silniki 1.4 co maja 220 KM bodajze i moze to jest na tej samej zasadzie co tutaj opisujesz. Jak to ktos wie to fanie by bylo sie dowiedziec

Ecnelis

#2
U Mazdy to są silniki Wankla z obrotowym tłokiem. ;)

Polecam tekst: Symfonia cylindrów.

marcingwr

#3
Podziękował Panie Kierowniku :D