McLaren F1 (1993)

Zaczęty przez Ecnelis, 23.02.2007, 19:08:31

Poprzedni wątek - Następny wątek

Ecnelis

Nie ma chyba nikogo, kto nie znałby McLaren'a F1 - pojazdu, ktory przez lata pozostawał najszybszym samochodem świata, a dziś jest jedną z największych legend motoryzacji. Prace nad nim podjęto w 1988 roku, a produkcja wystartowała w 1993 roku (pierwszy prototyp pokazano w maju'92). Zakończono ją w 1998 roku. Powstały tylko 64 sztuki ulicznego F1 (plus pięc F1 LM startującego w Le Mans, aż 28 sztuk F1 GTR startującego w różnych seriach GT i wyścigach 24h oraz tylko 3 egzmeplarze szosowego F1 GT z wydłużonym tyłem, bazującego na wyścigowym GTR - razem 100 sztuk wszystkich odmian F1 plus 7 prototypów). Cena jednego egzemplarza sięgała miliona dolarów.

[zdjęcia off-line]

F1 napędzany był silnikiem V12 od BMW o pojemności 6,1 litrów i mocy 636 koni mechanicznych (627 bhp). Przyspieszenia:

0-60 mph: 3,2 s
0-100 mph: 6,3 s
0-150   mph: 12,8s
0-200   mph: 28,0 s

F1 z ograniczeniem obrotów silnika rozpędzał się do 231 mph (372 km/h). W ostatnim dniu marca'98 na torze Ehra-Lessien w Niemczech tą i tak rekordową prędkość poprawiono, jadąc pięcioletnią wersją przedprodukcyjną (o nazwie XP5) nie mającą tego ograniczenia. F1 rozpędził się wówczas do 240,14 mph, czyli 386,5 km/h. Rekord ten pobito dopiero w 2005 roku (Koenigsegg CCR - 388 km/h), co tylko świadczy o potędze wiekowego już F1, który przez 12 pozostawał oficjalnie najszybszym, seryjnym samochodem świata.



Oficjalna strona producenta: mclarencars.com.

Ecnelis


TomWin

#2
Prototyp - McLaren F1 XP4

Nath4N

#3
No tak, McLaren F1. Auto legenda, nie wszystkim się może podoba, ale szacunek do tego auta jest obowiązkowy.

Ecnelis

#4
Wczoraj godzinach porannych w kalifornijskim Santa Rosa na Airport Boulevard częściowo spłonął jeden z 64 wyprodukowanych szosowych egzemplarzy McLarena F1. Właściciel zabrał auto na przejażdżkę po 6 miesiącach od poprzedniego użycia nie sprawdzając najwyraźniej wcześniej stanu silnika...



Egzemplarz wart około 2 milionów dolarów był ubezpieczony na sumę 3 milionów dolarów.

https://www.youtube.com/watch?v=pC-qXGXYOMQ

Ecnelis

#5
McLaren F1 vs Veyron w InsideLine w rękach Rowana Atkinsona:

https://www.insideline.com/features/2009-bugatti-veyron-164-vs-1997-mclaren-f1.html

jabok

#6
Moim zdaniem Mclaren F1 to najwspanialszy samochod sportowy wszechczasow. W tym samochodzie kazdy najmniejszy detal jest dopracowany do perfekcji a co najwazniejsze nie jest to tylko pomnik mozliwosci wielkiego koncernu (tym wlasnie moim zdaniem jest Veyron). Mclaren to idealna wyscigowka samochod ktory nie tylko osiagal w swoim czasie najwieksza predkosc maksymalna ale rowniez byl nie do pokonania na torze a to juz fenomenalne osiagniecie. Stylistycznie jednak nie zachwyca....

Feanor

#7
A mi się podoba stylistyka McLarena o wiele bardziej niż Veyrona. Ale o gustach się nie dyskutuje.

porhe

#8
Najwspanialszy samochód sportowy wszechczasów? Hmm w/g mnie trochę do tego miana mu brakuje. Co do prędkości maksymalnej, rok wcześniej pojawił się Dauer 962, który był w praktyce dużo szybszy(oczywiście nie tylko z tego czynnika składa się samochód wyścigowy). Osiągnięcia na torze to raczej chodzi tu o okres jednego roku, czyli 1995. Dobrym przykłądem  chyba jest poligon doświadczalny, czyli np. wyścig na torze w Le Mans i tu rówież specjalnie nie ma się czym chwalić, oczywiście wygrana była, ale przejechana ilość okrążeń 298. W późniejszych latach wyglądało to o wiele lepiej, jednak inni byli szybsi. Więć statystycznie ujmąc całość, niczym szczególnym nie wyróżniał się z tłumu histori motoryzacji, no chyba że rozgłosem. Oczywiście jest to moje zdanie. Pozdrawiam.

jabok

#9
Jezeli chodzi o stylistyke w porownaniu do Veyrona zgodze sie,ze Mclaren wypada lepiej,ale jezeli popatrzymy np. na Diablo czy Ferrari Testarossa Mclaren nie wypada juz dobrze. To jest oczywiscie moje zdanie.Jesli chodzi o porownanie Dauera z Mclarenem to troszke inna liga. Dauer to w gruncie rzeczy prototyp o wybitnie torowym charakerze natomiast Mclaren to jednak drogowy samochod i chodzilo mi o samochody drogowe dlatego napisalem wszechczasow.

Feanor

#10
Popieram. F1 i Dauer to 2 zupełnie inne supersamochody.

Ecnelis

#11
McLaren zaprosił niedawno właścicieli F1 do Woking na zapoznanie się z nowym MP4-12C, prosząc jednocześnie, aby zjawili się ze swoimi maszynami. W jednym miejscu zebrało się 21 sztuk F1 (czyli 1/5 produkcji)!



https://www.carsuk.net/mclaren-f1-you-wait-ages-for-one-and-then-21-turn-up/

Ecnelis

#12
News: McLaren F1 - 20 lat legendy.

Zapraszam do komentowania i dzielenia się wrażeniami. :)

Olgierd

#13
Z ciekawostek... M Motorsport (twórca silnika) należący do BMW i odpowiadający za wersje M wszystkich modeli mówiło, że silnik pracuje tak równo, że nie jest mu potrzebne koło zamachowe. Oczywiście koło było używane, bo trzeba było jakoś przenieść moc do skrzyni biegów.

Ecnelis

#14
Jeden z egzemplarzy F1 wyląduje już w przyszłym miesiącu na aukcji Gooding & Company przy okazji konkursu elegancji w Pebble Beach. Spodziewana cena: 2,5-3,5 miliona dolarów (7,7-10,7 mln PLN).