CWS T1 (1925)

Zaczęty przez Ecnelis, 08.01.2014, 19:17:47

Poprzedni wątek - Następny wątek

Ecnelis

T1 z warszawskich Centralnych Warsztatów Samochodowych to jeden z pierwszych, polskich samochodów, który w dodatku udało wprowadzić się jako pierwszy do produkcji seryjnej. Ciekawostką było zaprojektowanie maszyn w taki sposób, aby można było je rozebrać na części pierwsze, łącznie z rozmontowaniem silnika, przy pomocy tylko jednego, płaskiego klucza dwustronnego i śrubokrętu. T1 napędzała 4-cylindrowa, 3-litrowa jednostka o mocy 45 KM, która pozwalała na rozwinięcie 105 km/h (w propotypach osiągnięto 61 KM i 112 km/h). Do roku 1931 zbudowano około 500 egzemplarzy auta plus 300 sztuk modeli pochodnych oraz prototypy małego T2 i luksusowego T8, którego nowy silnik rozwijał nawet 100 KM. Niestety do dzisiaj nie zachował się żaden egzemplarz, choć od dawna krążą legendy o kilku sztukach ukrytych gdzieś w Rosji i Francji.





Oryginałów nadal nie odnaleziono ale niedawno została ukończona wierna replika T1, za którą stoi Jarosław Śliwiński: https://polska-zbrojna.pl/home/articleshow/10987?t=Zrobili-replike-polskiego-samochodu



Replikę T1 buduje także Ludwik Rożniakowski: https://autorlimuzyna.pl/cwst1/


Ecnelis

#1
Repliki robią wrażenie, jeszcze jutro można oglądać obie sztuki na targach Auto Nostalgia w Warszawie:




Charlie

#2
Jakie silniki mają te repliki?

Ecnelis

#3
Biało-czerwona ma silnik z Fiata 125p.