Silnik Energy dCi 160 Twin Turbo to najnowsze osiągnięcie Renault w dziedzinie downsizingu.
Jednostka ta jest jednocześnie pierwszym w historii firmy wysokoprężnym silnikiem 1.6 z układem podwójnego doładowania. Przy pojemności 1598 cm3 silnik ten rozwija moc 160 KM i osiąga 380 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co pod względem osiągów plasuje go w kategorii silników 2.0-litrowych. Jak podkreśla producent, to pierwszy tego typu przykład wśród silników 1.6 wyróżniający się obniżonym o 25 proc. zużyciem paliwa i emisją CO2.
Zastosowana technologia Twin-Turbo pozwala połączyć w silniku wysokoprężnym wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach z wysoką mocą w górnym zakresie obrotów. Układ ten składa się z dwóch turbosprężarek zamontowanych szeregowo. Pierwsza o bardzo małej bezwładności pozwala na uzyskanie znacznego momentu obrotowego dostępnego już od najniższych obrotów, co zapewnia bezzwłoczną reakcję silnika przy ruszaniu z miejsca i zmianie biegów. Gwarantujące elastyczną i dynamiczną jazdę 90 proc. momentu obrotowego jest dostępne już przy 1500 obr./min, co umożliwia bezzwłoczne reakcje silnika, dobre przyspieszenia na niskich obrotach i natychmiastowe wchodzenie na obroty. Druga turbosprężarka uruchamia się przy wyższych obrotach i umożliwia bezproblemowe osiągnięcie wysokiej mocy (100 KM/litr pojemności skokowej). Zapewnia tym samym ciągłe, równomierne przyspieszenie.
Zaawansowane układy doładowania nie są jedynym wspólnym elementem silników 1.6 Renault Energy F1 i 1.6 Renault Energy dCi. W kadłubie silnika Energy dCi 160 Twin Turbo zastosowano rozwiązania będące owocem doświadczenia Renault w Formule 1, w szczególności w zakresie chłodzenia i zmniejszania oporów tarcia:
- system poprzecznego obiegu płynu chłodzącego, zapewniający szybkie i skuteczne chłodzenie komory spalania;
- pierścienie typu U-flex (o przekroju w kształcie ,,U");
- zmniejszające opory tarcia powłoki diamentopodobne DLC (Diamond Like Carbon) na popychaczach zaworów.
Silnik 1.6 l Energy dCi 160 Twin Turbo jest wyposażony w układ wtryskowy o ciśnieniu 1800 barów, przystosowany do współpracy z układem podwójnego doładowania. Spełnia on wymagania normy czystości spalin Euro 6b, dzięki katalizatorowi tlenków azotu NOx Trap i układowi regeneracji filtra cząstek stałych.